zondag 2 oktober 2011

02-10-2011 27 graden in Oktober

Vanmorgen lag ik om 4:45 uur wakker, wakker voor de wekker.
6:30 Naar beneden gegaan, het vaste ritueel doorlopen, en achter een bak koffie aan de keukentafel wachtend tot de ochtend begint.
Toen de donkere nacht wat verdrongen werd door de ochtendzon, mezelf naar het water begeven.

Veel mist en 12 graden in de felle ochtendzon, waren twee factoren die het er naar maakte, dat ik uitermate aan het genieten was op het spiegelgladde water.
De eerste drie kwartier waren erg taai, maar zo snel geef ik niet op.
Een brug naderend, waar vismaat Melvin de rovers vanaf de kant zou bejagen, zie ik in de verte wat getaltes op het water...5 bellyboat vissers.




Bij hun aangekomen, groet ik ze goedemorgen, en een kijkt me aan, wijst naar me, en zegt "MANUS"?
Vol verbazing kijk ik de visser, die ik overigens niet kende, aan.
Blijkt het CHUBBY,een trouwe lezer van mijn Blog (dit Blog dus) te zijn.
Ze zijn Franstalige Belgen, die even vanaf de Franse grens naar hier waren gereden om te vissen !
Na een uurtje met handen en voeten, gepraat te hebben, verder gegaan met vissen.

Net onder de brug vandaan, actie op een van mijn hengels...en snoekje, een fel visje van 30 cm.




Klein maar fijn zullen we maar zeggen, dankzij deze kleine held toch idg niet gebanked vandaag.
Kort daarop volgende al snel de eerste baars, een baars van 22 cm.



En al snel de tweede, dit maal 24 cm



En de derde en de vierde.
Deze waren 15 en 17 cm.
Bij de volgende brug aangekomen, even aan wal gegaan om de benen te strekken, en een maaltijd te nuttigen.
Lekker in het gras onder een zomerse zon liggen chillen totdat Melvin op lokatie was gekomen.
Ik had deze brug vanaf de kant liggen bewonderen en vertelde hem dat ik er dit wel als een viswaardige plekje uit vond zien.
Na even bijgepraat te hebben, weer in de kayak gestapt om aan de terugweg te beginnen.
Ben nog geen 5 min onderweg, als een flinkt tik op m'n hengel komt, een roofblei van 39 cm komt aan de oppervlakte.



Net als ik de vis zijn vrijheid weer geven heb, hoor ik Melvin achter me roepen VIS.
Aangezien ik nog vlakbij was, omgekeert en teruggevaren.
Melvin had een zeer flinke baars te pakken, welke hij in het water als zijn nieuwe PR inschatte.
Achteraf bleek deze 40cm grote baars niet te voldoen om zijn PR te verbeteren.
Maar neemt niet weg, dat het een vette baars blijft !




Deze lokatie blijkt een goede stek voor het vissen met shad's, dropshot etc.
Melvin heeft er weer zin in na deze vangst.
Ik mocht de vis terug vrijlaten, dus gelijk maar even op de gevoelige plaat.



( Ik met Mevlin's gevangen baars )

Melvin nu achterlatend, verder met de terugvaart.
Onderweg nog twee baarzen gevangen van 27 cm.





Daarna een hele lange 45 min niets gevangen.
Uiteindlijk komt het eind in zicht, maar net als ik een opblaasbootje voorbij roei, gaat mijn hengel nog een laatste keer krom.
Snoek.
Vader en peuterzoon zaten eerste rang, en konde de gehele drill, onthaken etc mooi bezichtigen.
Eenmaal de haken veilg opgeborgen, de snoek van dichtbij laten bewonderen, alvorens ze weer het water in mocht.




Mooie afsluiting van deze zomerse Oktoberdag.

1 opmerking: